lunes, 24 de junio de 2013

LECTURA DIALÒGICA. Importància de la lectura.

El consell superior d’avaluació del sistema educatiu diu que l’hàbit de la lectura, feta per plaer, amb finalitat recreativa, és un dels aprenentatges més valuosos que es poden assolir en l’educació primària (L’avaluació en l’Educació Primària, 2003). I si aquest hàbit i plaer el podem assolir durant l’etapa infantil? Això és possible s partir de la lectura dialògica.

La lectura dialògica és el procés de llegir i comprendre un text sobre el que les persones reflexionen críticament tot interactuant entre elles, ampliant la seva comprensió lectora a través de les interaccions i afavorint la possibilitat de la seva transformació com a lectors/es i com a integrants de la societat. Belinda Siles (Tertúlies literàries dialògiques a educació infantil i primària).

Els objectius d’aquest procés d’aprenentatge, són:

·         Potenciar la lectura, fomentant d’aquesta manera l’esperit crític de l’alumnat.
·         Interaccionar a partir de les lectures realitzades.
·         Millorar la integració social dels nens i nenes.
·         Ampliar la concepció sobre la lectura.

Hi ha diversos articles, tesis doctorals i llibres que tracten la lectura i l’aprenentatge dialògic. Podem destacar:

  • Un dels llibres que va obrir pas a l’aprenentatge dialògic  basat en la solidaritat, l’esperança i el diàleg és Compartiendo palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo publicat per CREA l’any 1997. Com també, “Comunidades de aprendizaje, Transformar la educación” (2002) i “Dialogar i Transformar. Pedagogía crítica del siglo XXI” (2004).

  • Rosa Valls (2000), amb la tesis doctoral Comunidades de Aprendizaje. Una practica educativa de aprendizaje dialógico para la sociedad de la información.

  • Marta Soler  (2001), realitzar la seva tesis doctoral Dialogic reading. A new understanding of the reading event.

Marta Soler (2003-2005) en la seva recerca defineix la lectura dialògica com aquella que implica un augment i pluralitat de les interaccions entre nens, nenes i persones adultes a l’escola i la comunitat a través de la seva participació a l’aula i en d’altres espais d’aprenentatge (biblioteques tutoritzades, ludoteques, aules digitals, a les llars, etc.) entorn a activitats de lectura. La lectura dialògica parteix de quadre elements clau:
a)    Motivació i creació de sentit
b)    Comprensió compartida
c)    Ús i utilitat
d)    Dimensió instrumental

D’aquesta manera es produeix un gran desenvolupament de les habilitats comunicatives i lectores a la vegada que millora la solidaritat entre tot el grup-classe.


Per tant, la lectura dialògica és un instrument que permet als nens i nenes aprendre mitjançant la lectura, el diàleg, la igualtat. D’aquesta manera, es potencia la creativitat, la imaginació i les habilitats personals, socials i comunicatives. Dins de la lectura dialògica trobem les tertúlies literàries dialògiques que es poden treballar independentment de l’edat, sexe, cultura,  situació social, econòmica...  La lectura permet un accés directe a la informació, és un camí que porta cap a l’èxit educatiu, ha de ser una de les principals prioritats per assolir l’aprenentatge. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario