El consell superior d’avaluació del sistema educatiu diu que l’hàbit de la lectura, feta per plaer, amb
finalitat recreativa, és un dels aprenentatges més valuosos que es poden
assolir en l’educació primària (L’avaluació en l’Educació Primària, 2003). I
si aquest hàbit i plaer el podem assolir durant l’etapa infantil? Això és
possible s partir de la lectura dialògica.
La lectura dialògica és el
procés de llegir i comprendre un text sobre el que les persones reflexionen
críticament tot interactuant entre elles, ampliant la seva comprensió lectora a
través de les interaccions i afavorint la possibilitat de la seva transformació
com a lectors/es i com a integrants de la societat. Belinda
Siles (Tertúlies literàries dialògiques a educació infantil i primària).
Els objectius d’aquest procés d’aprenentatge, són:
·
Potenciar la lectura, fomentant d’aquesta manera l’esperit
crític de l’alumnat.
·
Interaccionar a partir de les lectures realitzades.
·
Millorar la integració social dels nens i nenes.
·
Ampliar la concepció sobre la lectura.
Hi ha diversos articles, tesis doctorals i llibres que tracten la lectura
i l’aprenentatge dialògic. Podem destacar:
- Un dels llibres que va obrir pas a
l’aprenentatge dialògic basat en la
solidaritat, l’esperança i el diàleg és Compartiendo
palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo publicat per CREA l’any 1997. Com també, “Comunidades de aprendizaje,
Transformar la educación” (2002) i “Dialogar i Transformar. Pedagogía
crítica del siglo XXI” (2004).
- Rosa Valls (2000), amb la tesis
doctoral Comunidades de Aprendizaje. Una practica educativa de
aprendizaje dialógico para la sociedad de la información.
- Marta Soler
(2001), realitzar la seva tesis doctoral Dialogic
reading. A new understanding of the reading event.
Marta Soler (2003-2005) en la seva recerca defineix la lectura dialògica
com aquella que implica un augment i
pluralitat de les interaccions entre nens, nenes i persones adultes a l’escola
i la comunitat a través de la seva participació a l’aula i en d’altres espais d’aprenentatge
(biblioteques tutoritzades, ludoteques, aules digitals, a les llars, etc.)
entorn a activitats de lectura. La lectura dialògica parteix de quadre elements
clau:
a)
Motivació
i creació de sentit
b)
Comprensió
compartida
c)
Ús i
utilitat
d)
Dimensió
instrumental
D’aquesta manera es produeix un gran desenvolupament
de les habilitats comunicatives i lectores a la vegada que millora la
solidaritat entre tot el grup-classe.
Per tant, la
lectura dialògica és un instrument que permet als nens i nenes aprendre
mitjançant la lectura, el diàleg, la igualtat. D’aquesta manera, es potencia la
creativitat, la imaginació i les habilitats personals, socials i comunicatives.
Dins de la lectura dialògica trobem les tertúlies literàries dialògiques que es
poden treballar independentment de l’edat, sexe, cultura, situació social, econòmica... La lectura permet un accés directe a la
informació, és un camí que porta cap a l’èxit educatiu, ha de ser una de les
principals prioritats per assolir l’aprenentatge.
No hay comentarios:
Publicar un comentario