lunes, 24 de junio de 2013

TERTÚLIES LITERÀRIES DIALÒGIQUES

Les tertúlies literàries dialògiques s’inicien a principis dels anys 80 a l’escola d’adults de La Verneda –Sant Martí. Un grup d’educadors i investigadors d’aquesta escola inspirats en l’educació llibertària de finals del s. XIX i principis del XX, van crear per primer cop la tertúlia literària dialògica.

La tertúlia literària dialògica és una dimensió instrumental[1] de l’Aprenentatge Dialògic, que es produeix a partir del diàleg i debat entre les persones. Com diu  Paulo Freire, l’experiència dialògica és fonamental per a la construcció de la curiositat epistemològica: són elements constituïts d’aquesta;  la postura crítica que el diàleg implica; la seva preocupació per aprendre la raó de ser l’objecte que intervé entre els subjectes i el diàleg (Freire 1997, p. 110-111).

A partir de l’entrevista[2] realitzada a Belinda Siles, directora de l’escola Mare de Déu del Rocío de Sant Vicenç dels Horts,  afirma que porta 12 anys fent tertúlies, tinc moltes anècdotes i hi ha alumnes que em diuen que si llegeixen “la culpa es meva” i aquesta culpa m’encanta. Partint doncs de la seva experiència, diu que com a punt fort és que treballes la lectura d’una manera que els alumnes no estan acostumats a fer-ho, però que els va engrescant poc a poc, pensa que no han de fer una feina escrita després de la lectura i això no és el que es fa normalment a les escoles. Com a punt feble, de moment no li trobo! per a mi tots són forts, estic molt convençuda i a part està avalada com a pràctica d’èxit educatiu pel comitè científic internacional.

A través de la lectura dels grans clàssics es genera una dinàmica de diàleg igualitari, que arribar a plantejar que els coneixements que transmet cada persona des de la pròpia experiència i vivència i segons la seva cultura individual, provoca que les persones que participen en les tertúlies literàries dialògiques, comencin a experimentar el que se’n diu Igualtat de Diferències, de manera que  es crea respecte, solidaritat  i tolerància cap a l’altre i es dóna pas a aquelles persones que solen participar poc. Com puc ser tolerant si, a més de considerar a l’altre com a diferent a mi, el considero com a inferior? (Freire, 1997:93), tal i com reflexiona Paulo Freire, una persona deixa de ser tolerant en el moment que considera que la seva persona i cultura es superior a les altres. Les comunitats d’aprenentatge en general i les tertúlies dialògiques en particular, trenquen amb la concepció de la diferència com un fet negatiu que passa a ser una concepció igualitària. Amb aquesta tolerància cap a la diferència, les persones reforcen la seva autoconfiança i no tenen por a dir les seves idees, pensaments i coneixements en el diàleg que es genera, de manera que es crea una interacció positiva i enriquidora.

Les tertúlies literàries dialògiques durant l’etapa infantil es treballen de la següent manera:

Organització. Una vegada a la setmana i durant una hora, es desenvolupa la tertúlia literària dialògica a partir de l’adaptació d’un dels grans clàssics de la literatura universal.

Lloc. Normalment es realitza a la biblioteca de l’escola, que és el lloc idoni per a dur a terme les tertúlies.

Desenvolupament.  Els nens i les nenes es col·loquen en cercle. Seguidament  es fa un resum de les normes de comportament que s’han de seguir i es presenta a la titella “Pep”.
Per a captar millor l’atenció dels nens i nenes sempre es té suport visual com dibuixos, fotos, paraules. El protocol que es segueix sempre és:

·         Pep el presentem després d’haver-lo despertat (caixa).

·         Els nens i nenes li canten una cançó i el saluden.

·         Pep presenta el conte als nens i nenes.

·         Pep explica el conte.

·         Quan s’acaba d’explicar el conte, el Pep fa preguntes sobre el conte i altres temes que puguin sorgir per a fer el debat.

·         Quan s’acaba el debat, el Pep s’acomiada i els nens i nenes es posen en fila per a tornar a classe.

Les tertúlies literàries dialògiques, cada cop estan tenint més força. A CONFAPEA[3], s’estan duent a terme el projecte de “les mil i una tertúlies literàries dialògiques”. Cada any aquest organisme coordina i promou la conferència sobre tertúlies literàries dialògiques. El seu objectiu principal és apropar la literatura clàssica a totes aquelles persones adultes que no en tenen accés.

Hi ha estratègies clares i avalades per la comunitat científica internacional que porten cap a l’èxit a nivell educatiu i de convivència. La lectura dialògica és una d’elles, aquesta permet que els nens i nenes:

-       Escoltin històries, contes clàssics, que estan adaptats a la seva edat.

-       Veuen llegir i aquesta és una acció per a fomentar la lectura entre ells i elles.

-       És una manera d’introduir-los poc a poc dins del món de la literatura clàssica universal. Es produeix un apropament als llibres.



[1] És un mètode que sorgeix a través del diàleg i que presenta característiques de l’acte comunicatiu. És doncs, l’aprenentatge que conté tots aquells instruments que permeten accedir als altres aprenentatges.
[2] ANNEX IV. Entrevista Belinda Siles.

No hay comentarios:

Publicar un comentario